عيد الصعود المجيد هو عيد بيحتفل بيه المسيحيين بمناسبة صعود او طلوع يسوع المسيح للسما بعد 40 يوم من قيامته من الاموات بعد ما اتصلب ب 3 ايام.بيؤمن المسيحيين ان يسوع صعد للسما بجسمه مش بس بروحه و قعد على الجنب اليمين لابوه السماوى. عيد الصعود بيعتبروه واحد من اهم اتناشر عيد بيتحتفل بيه جميع الكنايس . تحتفل به ايضا الكنيسة المنقسمة و هي الكاثوليكة التي ارتكبت خطيئة فادحة لا تختفر عند انقسامها عن الكنيسة الام ..

نعود إلى عيد الصعود هو بيخلد اخر مره ظهر فيها المسيح لاتباعه و بيعتبروها التحقيق النهائى للهدف اللى نزل المسيح عشانه و اللى هو الخلاص و تجسيد لرجوعه للملكوت لما قال ان مملكته مش من العالم دا قبل ما يتصلب.(يوحنا 18: 36)

بحسب الاصحاح الاولانى من سفر اعمال الرسل،يسوع ابتدا يظهر للتلاميذ (الحواريين) بتوعه فى اكتر من مكان على مدى اربعين يوم و بعديها ارتفع للسما قدام عينيهم و هما على جبل الزتون اثناء ما كان بيباركهم و بيبتسملهم و بعديها اختفى ورا سحابه كانت معديه فى الوقت دا.التلاميذ كانو لسه باصيين لفوق لما ظهر لهم ملاك و قالهم انا ان المسيح يرجع تانى بنفس الطريقه اللى شافوه بيها و هو صاعد الى السماء.

استعمال المضامين بموجب بند 27 أ لقانون الحقوق الأدبية لسنة 2007، يرجى ارسال رسالة الى:
[email protected]