رغم أن الفنانة الكوميدية نشوى مصطفى لا تحب تقديم النصائح عبر مواقع التواصل الاجتماعي، إلا أن الظروف الراهنة فرضت عليها أن توجه نصيحة عاجلة لكل الفتيات الراغبات في الزواج، وأكدت من واقع تجربتها الطويلة أن "زواج الصالونات" ليس سيئا كما يظن البعض، والمهم أن يكون الزوج محترم وابن أصول ويخاف الله.

نشوى قدمت النصيحة عبر حسابها بموقع الفيس بوك، مشيرة إلى أنها تزوجت منذ 27 عاما، وقالت: ما بحبش اقول نصايح بس عايزة اقول لكل بنت بتفكر تتجوز، اختارى اللي يحترمك، ويحترمك معناها يحبك ويدخل البيت من بابه حتى لو امكانياته محدودة.

أضافت: اختارى اللي تكونى متأكدة انه حيكون اب محترم، ومحترم يعنى حيكون شريكك في مسؤولية تربية الولاد لأنها مسؤولية مرعبة، اختارى اللي بيخاف من ربنا ويعمل له حساب، اختارى ابن الاصول اللي اتربى في بيت فيه اب وأم بيحترموا بعض.

وتابعت نصيحتها بقولها: الجواز اختيار شريك الانفصال هو اللي قسمة ونصيب وفى الاخر جواز الصالونات مش عيب أبداً بالعكس ده جواز فيه نسبة العقل كبيرة ولو نصيبك حتحسى بالقبول من اول نظرة.

وكشفت عن تجربتها الشخصية مع زواج الصالونات بقولها: انا اتجوزت صالونات من ٢٧ سنة الحمد لله على نعمة رزقي المشكلة الوحيدة انه زملكاوي بس طبعاً مؤمنة ومكملة وسنظل أوفياء.



 

استعمال المضامين بموجب بند 27 أ لقانون الحقوق الأدبية لسنة 2007، يرجى ارسال رسالة الى:
[email protected]